tirsdag 28. februar 2012

City of God (city of sins)

Man kan lett få kultursjokk på flere måter når man kommer fra vinterkulde til sommer og varme. Følelsene skrus opp, som om sjela puttes i mikrobølgeovn på full effekt. Det er lett at snøkrystaller smelter.
     Samtidig skjønner man fort forskjellene. Kjærlighetskulturen framstår annerledes. Følelsene annerledes uttrykt. Mer utadvendte, sogar noen ganger utagerende følelser, eller mer korrekt flørt, begjær. Det er ikke uvanlig å oppleve tilsynelatende et nyforelsket par heftig oppslukt av hverandre. Taler i tunger. Dype samtaler... Så plutselig snur de på hælen, og få sekunder senere har de funnet en ny «samtalepartner». I alle fall er det vanlig i festlige tider som karnevalstid. Klinetid.
     Kristus selv, som står rett her borte i høgda, må flere ganger ha snudd seg rundt på sokkel-lesten og fortvilt beboernes mangel på bluferdighet. I alle fall når det gjelder den yngre garde. Sømmeligheten vokser i alle fall tilsynelatende som seg hør og bør med alderen.
     Blant de unge er det ikke like vanlig å være i parforhold som hjemme, er inntrykket. Jeg har snakket med flere langt opp i tyveårene som aldri har hatt kjærester. De får dette litt undrende blikket. Innerst inne kunne de nok tenkt seg det likevel, røper den lille stillheten som følger øyeblikket. Stillheten som varer i noen sekunder, før smilet igjen seirer.
     Inntil videre får kjærligheten vente, sier smilet. Inntil videre er et kyss bare et kyss. Lett. Lystig. Flytende. Flyktig. 
Uansett, her er historien om mitt første kyss: 
"Tommy tycker om mej och jag vet att det är sant a-a-ant." 
Carolas mektige schlagerstemme runger ut av den flate kassettspilleren ved siden av sengen på rommet til den søte, jevngamle jenta i rekkehusleiligheten vegg i vegg med vår. Belysningen er dempet. Gry har nettopp trykket på play. Sang nummer en: 
«Jag sitter på mitt rum och drömmer mej bort när
Tommy visslar utanför. Han säger: – Hej, kom ut till
mej. Fast du är tjej så är du helt okey.» 
Året er 1984. Jeg er åtte år og ukysset. Gry reiser seg. Setter blikket i meg. 
«Tommy tycker om mej och jag vet att det är sant a-a-ant.
Det finns ingen annan som får mej känna likadant.» 
Jeg kjenner angsten velte frem. Griper etter kassettcoveret og leser bakpå med uvanlig stor interesse.
«Steg För Steg» er tittelen på albumet. Går ikke vi vel fort frem?
Jeg leser videre. Sang nummer to: «Jag har funnit mej själv».
Det er i alle fall en som tydeligvis har gjort det.
Gry kommer mot meg med bestemte skritt. Blikket mitt glir videre nedover coveret:
«I am a woman, I am».
Jøss, det gikk jaggu fort! 
Neste låt – «Thunder & lightning».
Det er slik det føles inni meg. Kaos. Hjerteslagene overdøver basstonene i rommet.
Jeg har snart lest gjennom alle sangtitlene. Sang nummer ti: «Ännu en dag».
Jeg krysser fingrene og håper jeg overlever denne… 
Gry setter seg ned ved siden av meg. Legger armene rundt halsen min. Leppene mine er tørre, men jeg har ikke noe valg. Jeg lukker øynene. Hun limer leppene
sine mot mine. I evighet. I alle fall føles det slik.
Carola gir jernet en siste gang. 
«Tommy tycker om mej
och fast han är nonchalant a-a-ant.
Är han den jag gillar. Och han känner likadant.
Det är sant!» 
Jeg sitter fastfrosset i sofaen. Klarer ikke å få fram et ord. 
Tommy. Fortsatt åtte år. Ikke lenger ukysset.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar