fredag 31. mai 2013

Den siste dagen

Hvis du fikk vite at du hadde en dag igjen å leve, hva ville du gjøre da?

Jeg ville vandre gjennom Oslo før byen står opp. Gå til steder jeg har elsket. Steder jeg elsker. Minnes møter og mennesker

Jeg ville smile til en fremmed jeg så, en med bøyd hode, si: Det kommer til å gå bra!

Jeg ville samle alle jeg holder kjær. Sagt at det er dere som har gjort meg til den jeg er
Ikke si så mye mer, bare være nær

Jeg ville ringe min mormor, si at jeg er stolt av henne
Si jeg håper jeg har klart å leve livet mitt i nærheten like raust som deg
Min mormor, min takknemlighet til deg er evig og stor


Samle min far, min mor og min bror. Si jeg elsker dem
Glemme krangler fra i går. Lege sår
Fire for første gang på mange år


En dag igjen
Lev mens du gjør det, elsk mens du tør det!

Jeg ville finne min mann, si at jeg har lyst til å leve videre i himmelen med han

Jeg ville løpe barbeint i gresset, stukket meg på en veps, kjent smerten
Lagt meg ned. Sett opp dit jeg fremover skal bo
Jeg som alltid har elsket å leve høyest
Jeg må vel kunne trives der oppe
Nikker til meg selv, tenker: Jo

Jeg ville huske tilbake på alle gangene vi lo
Selv om ingen andre forstod. Hvordan kunne de det?
Tanken får meg igjen til å le

Lev mens du gjør det, elsk mens du tør det!

Jeg ville si til alle x’er, selv om det tok slutt: Jeg lærte noe av alle
Vil dere ingenting annet enn vel

Jeg ville tenke at jeg tross alt hadde mye hell

Jeg ville huske tilbake på alle reiser. Spesielt den største da jeg pakket alene og dro, seks måneder. Så sårbar. Så sterk. Så sammen. Så alene
Jubel og angst
De dagene er pakket innerst i hjertet
Du lever ikke, hvis du aldri våger å kjenne på smerte

En dag igjen
Lev mens du gjør det, elsk mens du tør det!

Jeg ville fylle den med liv!

En dag full av muligheter
Slik hver dag er. Hverdag

Jeg ville sprette sjampanjen!
Kjent kroppen boble

Jeg ville samle alle gode venner, fylle en buss, den beste sjåfør, ingen grunn til å kave
Stopper ikke før vi er helt nede ved havet

Jeg ville lage det største bål på stranden
Større en det største du har sett på St. Hans
Så skulle vi danse. Silhuetter mot månen
Ikke stans
Dans! Dans!

Så skulle jeg finne han jeg elsker, han jeg aller helst vil ha
Der jeg før ikke turte, skal jeg endelig våge

Se solen gå ned over vannet
Rød horisont
Drikke et siste glass
Rengjøre sjelen med rød såpe

Se ordene risset inn på armen: rødt eller ingenting
Drikke til siste dråpe

Elske
En ganger to ganger tre
Jeg ville kjenne jeg har gjort det jeg skulle
Ikke lenger føle jeg er nødt
Puste rolig
Godt å hvile
Se inn i to øyne
Smile
Kjenne han jeg elsker, klamrer seg ikke, stryker vart med handen

Så skulle jeg sovne stille i sanden






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar